Algemene regels betreffende competitiezaken

Deze pagina bevat de algemene regels wat betreft competitiezaken binnen hockeyclub Waalwijk

Invallen

• Lenen uit een lager team (niveau/klasse) mag altijd.
  • Er mag alleen geleend uit een lager team (leeftijdscategorie) als dat team niet meer dan één niveau (klasse) hoger speelt dan het eigen team.
  • Er mag alleen worden geleend uit een hoger spelend team als het eigen team geen mogelijkheid heeft tot het regelen van invallers uit een (voor hun) lager of op gelijk niveau spelend team.
  • Invallers lenen uit een hoger spelend team mag als het eigen team aantoonbaar 11 of minder aan de wedstrijd deelnemende spelers over heeft. Hieronder wordt verstaan: aantal eigen spelers + spelers die ingeleend worden/kunnen worden uit een voor hun lager of op gelijk niveau spelend team. Er mogen maximaal 2 spelers invallen die maximaal één klasse hoger spelen.
  • Specifiek voor jeugd: Indien wordt ingevallen in een lagere categorie, dan is naast de klasse ook leeftijd bepalend.
  • Een speler uit de jongste jeugd mag altijd invallen bij 11-tallen (ongeacht speelniveau).
  • Voor het lenen van invallers uit een hoger team (niveau of categorie) moet de vereniging uit de donderdag van te voren toestemming aanvragen bij de KNHB.

Oefenwedstrijden

• Oefenwedstrijden moeten worden aangemeld bij de accommodatiecommissie.
  • Vanuit de vereniging worden er geen scheidsrechters geregeld voor oefenwedstrijden.

Inhaalwedstrijden

• Geef het uiterlijk drie weken van te voren aan wanneer een wedstrijd verplaatst moet worden.
  • Wedstrijden mogen altijd eerder worden gespeeld dan de door de KNHB bepaalde datum.
  • Wedstrijden mogen in district zuid ook later worden ingehaald maar moeten dan voor de volgende competitiewedstrijd worden gespeeld.
  • Inhaalwedstrijden mogen door verenigingen niet worden ingepland op een officiële inhaaldag.
  • Er worden altijd wedstrijden gespeeld in de meivakantie (in 2024 op 20 april en 11 mei). Graag tijdig inventariseren of er op die data gespeeld kan worden.
  • Wedstrijden die worden afgelast i.v.m. weersomstandigheden worden door de KNHB opnieuw ingepland.
  • Op het niet spelen van de wedstrijd op de door de KNHB vastgestelde datum en het niet tijdig inhalen staat een straf van 75 euro boete en 3 punten in mindering. Als een team 3 wedstrijden afzegt volgt uitsluiting van deelname aan de competitie.
  • De scheidsrechterscommissie regelt de scheidsrechters voor inhaalwedstrijden.
  • Een niet gespeeld wedstrijd moet altijd ingehaald worden.

Velden

• Heren 1, dames 1 en de jeugdteams die uitkomen in de subtopklasse of hoger spelen altijd op veld A.
  • Het keuren van de velden bij slechte weersomstandigheden gebeurt uiterlijk 2 uur voor aanvang van de wedstrijd door het wedstrijdsecretariaat of de accommodatiecommissie.
  • Bij afgelastingen door slechte weersomstandigheden worden de coaches geïnformeerd door de technische commissie.

Scheidsrechters

• De scheidsrechterscommissie stelt het indelingen op per team. De teams zijn zelf verantwoordelijk voor het aanwijzen van scheidsrechters voor de toegewezen wedstrijden.
  • Alle 2e-jaars C-spelers worden opgeroepen om deel te nemen aan de cursus voor clubscheidsrechter. Deelname is verplicht vanuit de KNHB.