75 jaar bestaan

Groot feest! KMHC Waalwijk bestaat jaar 75 jaar! Dit hebben wij uitgebreid gevierd in het weekend van 23, 24 en 25 juni 2023. Klik hier voor een samenvatting met foto's.

Oprichting

De leraar lichamelijke opvoeding op de MMS (Middelbare Meisjes School te Waalwijk) heeft de hockeysport in 1945 in Waalwijk geintroduceerd. Het was dan ook geen verrassing dat enkele jaren later, op 7 mei 1949, de oprichting van Hockeyclub Waalwijk plaatsvond. Dit gebeurde door dezelfde leraar lichamelijke opvoeding. Tot die tijd was hockey nagenoeg nog onbekend. De plaatselijke courant meldde in die tijd: "Vele lezers van ons blad hebben de laatste tijd jongens en meisjes zien fietsen met een hockeystick".

Het eerste hockeyseizoen 1948/1949 begon uit 35 dames en 20 heren, dit werden 2 dames teams en 1 heren team. Er werd gespeeld op een weiland aan de Olympia weg, waar nu de middelbare scholen het Dr. Mollercollege en de Walewyc staan. Het hockeypaviljoen was een theehuisje. Later kwamen er steeds meer hockeyvelden en in 1958 was er een gedeeld clubhuis met tennisvereniging ‘De Mattenkloppers’.

Accommodatie

De jaren vlogen voorbij, de ledenaantallen schoten omhoog, commissies werden opgericht en verschillende besturen zijn gepasseerd. In 1981 werd het oud clubhuis van voetbalvereniging WSC overgenomen en verbouwd. Dit clubhuis had een tribune, 8 kleedruimtes en 2 scheidsrechterkamers. Er waren op dit moment 7 hockeyvelden beschikbaar. Kort hierna werd het ook tijd voor het eerste kunstgrasveld in 1985. Via Stichting Kunstgras werd de aanleg en financiering geregeld. Het is uiteindelijk gefinancierd middels steun van vele sponsoren in en rondom Waalwijk en gemeente Waalwijk. In 1992 werd de atletiekbaan geplaatst en waren er 2 kunstgrasvelden waar alle wedstrijden op werden gespeeld.

Heden

De club heeft al jaren een waterveld, een tweede kunstgrasveld en sinds 2014 hebben we een gloednieuw clubhuis en worden de kleedruimtes van sportaccommodatie de Zeine gebruikt.