Beleid Teamindelingen

1. Inleiding

In dit document staat het beleid wat aangehouden wordt voor de teamindelingen. Uiteraard kunnen er omstandigheden voordoen die er voor zorgen dat er afgeweken moet worden van het beleid.

2. Regels vanuit de KNHB

2.1 Leeftijdscategorieën

Bij het indelen van jeugdteams dienen als uitgangspunt de volgende leeftijdscategorieën te worden gehanteerd. Peildatum is 1 oktober.

Wel minimaal 16 maar nog geen 18 jaar is O18

Wel minimaal 14 maar nog geen 16 jaar is O16

Wel minimaal 12 maar nog geen 14 jaar is O14

Wel minimaal 10 maar nog geen 12 jaar is O12

Wel minimaal 9 maar nog geen 10 jaar is O10

Wel minimaal 8 maar nog geen 9 jaar is O9

Wel minimaal 6 maar nog geen 8 jaar is O8

2.2 Mogelijkheden om teams met zowel jongens als meisjes te vormen

Voor junioren O12 tot en met O18 worden gescheiden competities aangeboden en mogen meisjes niet in de jongenscompetitie meespelen en andersom. Bij de jongste jeugdteams is deelname van mixteams wel toegestaan.

In individuele gevallen kan een vereniging contact zoeken met de competitieleiding of het toch mogelijk is om enkele jongens of meisjes bij de andere categorie mee te laten spelen. Er mogen maximaal 3 jongens meespelen bij een meisjesteam en dit dient te worden aangevraagd bij inschrijving van de teams in juni. Als het meer dan 3 jongens zijn wordt het team automatisch in de jongenscompetitie ingedeeld. Dit team bestaat dan dus uit de beschikbare jongens, aangevuld met meisjes. Het team zal in de standenmotor worden aangeduid met de toevoeging ‘mix’, dus bijvoorbeeld JO12-1-mix.

2.3 Minimale teambezetting per leeftijdscategorie

Bij het indelen van jeugdteams is het belangrijk dat een team uit voldoende teamleden bestaat om zo een goede competitie te kunnen doorlopen.

• Senioren                    elftallen         minimaal 12 teamleden
  • O12 t/m O18            elftallen         minimaal 12 teamleden
  • O10                            achttallen      minimaal 9 teamleden
  • O9                              zestallen        minimaal 7 teamleden
  • O8                              2x drietallen  minimaal 7 teamleden

3. Beleid Hockeyclub Waalwijk

Naast de regels vanuit de KNHB streven wij er bij onze club naar om voor al onze leden de juiste keuzes te maken. We zijn van veel factoren afhankelijk zoals hoeveel nieuwe leden stromen er in, hoe komen we uit met de aantallen, zijn er grote niveau-verschillen etcetera. Uiteraard moeten er soms concessies gedaan worden en kunnen we niet aan alle verzoeken voldoen.

Teamindelingen worden 1x per jaar na afsluiting van het volledige hockeyseizoen (medio juni) gepresenteerd.

Het stappenplan is hiervoor als volgt:

• Teamindeling met input van coaches en trainers start 1e week Mei
  • 1 juni deadline voor opzeggen lidmaatschap
  • Teamindelingen worden gemaakt door de commissie op basis van de verzamelde informatie
  • Vanaf de O12 wordt er zoveel mogelijk gekeken naar een vast team op basis van niveau, inzet en samenspel
  • Hockey Technische zaken bekijkt de teamindelingen met onderbouwing vanuit de commissies en geeft uiteindelijk akkoord
  • Communicatie naar de ouders volgt medio Juni
  • Voor de jongste jeugd wordt er indien mogelijk voor de zomervakantie nog getraind met het nieuwe team
  • Contributie-inning eind juli/augustus (afhankelijk van vakantie)